Friday, July 17, 2009

Renang - Part Two

Pembaca Budiman,

Kali ni aku nak sambung teknik renang yang telah aku jelaskan dalam post aku yang lepas. Aku sure korang dah sediakan alatan yang sepatutnya. Erm... actually aku terlupa lagi satu benda yang korang kena sediakan sebelum masuk dalam kolam renang tu. Cuba teka apa kebendanyer.... ? Pelampung da............... bukannyer apa, aku takut korang semua tenggelam macam "Luncai terjun dengan labu-labunya". Kali ni kita nak mulakan kelas renang. Korang tengok jer teknik dibawah ni dan ikut, sure korang dapat berenang di akhir kisahnya nanti.

Langkah 1

Ha... korang tengok apa yang bebudak tu sedang lakukan. Korang buat jer camtu. Ini adalah latihan untuk menguatkan kaki dan membiasakan kaki korang untuk menujah air bila dah mula berenang nanti. Langkah ni sangat penting walaupun nampak mudah.



Langkah 2

Erm.. fasa ni korang akan berenang menggunakan bantuan pelampung dan kekuatan kaki. Masa ni korang kena dicover keyakinan korang dan pada satu masa belajar mengapungkan diri. Lepas tu korang cuba tambah lagi satu kemahiran iaitu kayuh dengan tangan. Kombinasi antara pergerakan tangan dan kaki akan menambah kelajuan renang korang. Kalau korang tak mahir langkah satu maka, di sinilah korang akan mula rasa masalahnya.

Langkah 3

Bila dah ada keyakinan, korang pegang sikit jer pelampung tu. Lebihnya semua badan korang dalam air dan kayuhlah dengan kaki sekuatnya. Selang selikan dengan kemahirang langkah 2. Pada masa ini juga korang kenan belajar teknik pernafasan. Sambil korang berenang korang benamkan muka ke dalam air, hembus nafas melalui hidung, kemudian angkat muka dari permukaan air dan tarik nafas memalui mulut. Ulang kemahiran ini hingga korang rasa selesa dan mahir. Langkah ini tersangat penting, supaya korang dapat berenang dengan tenang. Dan pastinya tak karam macam TITANIC... he he he.. Tapi kalau Jack ada kat tepi kolam tu takper lah kan.... Jack sedia terjun "you jump, I jump"

Langkah 4

Sekarang kiranya korang dah boleh mula berenang. Walaupun tak sehebat si Phelp tu, tapi korang dah tak mudah karam. Pada stage ni, korang kena berenang macam dalam gambar tu. Pada masa yang sama korang praktikkan teknik pernafasan yang telah aku bagitau dalam langkah 3. Koordinat semua kemahiran dan pergerakan di atas, berlatih dan terus berlatih. Pada tahap ni, jangan korang cuba nak berenang ke zon dalam plak. Kut nanti korang panik, Jack plak tak nampak, jadi Coral ler korang kat dasar kolam tu. Sebaiknyer praktis lagi. Kemahiran ni bukan boleh dapat dalam masa sehari dua. Ingat pesan aku "paddle for life" n "practice make perfect".

Aku harap pengetahuan dan kemahiran aku yang tak seberapa ni boleh membantu korang meneroka satu lagi cabang keseronokan hidup. So selamat mencuba dan berjaya ... Lega rasanya dah selesai satu hutang... Ada banyak lagi kemahiran yang aku janji nak kongsi ngn korang semua... Erm... sabar ek.. Ada masa aku menulis kagi.. So korang kena lah selalu KLIK di sini... he he he he he.... Aku harap korang boleh berenang sehebat ni.....

No comments: