Sunday, July 12, 2009

Kursus Fotokreatif


Pembaca Budiman...

Kali ini aku ingin berkongsi pengalaman tentang Kursus FotoKreatif yang baru saja aku hadiri. Cuba teka mana tempatnya ? Aku pasti korang dah dapat agak bila tengok gambar kat atas. Ya.. Betul, betul, betul.... Terengganu Darul Iman. Baru jer hari rabu aku balik dari Terengganu, terpaksa datang balik gara-gara kursus ini telah dicepatkan sehari, tp yang bestnya kursus ini jadi 3 hari kerana ada penambahan kemahiran. Kursus ini adalah dibawah kendalian Otai Didiz n MarkLess dari WWW.FOTOKAHWIN.COM. Erm... memang berbaloi... banyak sekali tips dan tricks Photoshop didedahkan. Dan yang paling penting adalah teknik fotografi. Rasanya lebih yakin kini....

Peserta plak bukan sajer dari Ganu tapi dari KL, Selangor dan Kuantan. Wah !.. Bersemangat diaorang semua nak menuntut ilmu dari Otai Didiz. Kita orang banyak shoot outdoor, sebanyak gambar yang kami shoot, banyak lagi Otai Didiz memberi petua dan tunjuk ajar, yang paling penting. Dia akan check dan komen satu persatu gambar yang kita orang shoot, sampai dapat. TQ.. Didiz. Tak lupa juga pada Markless dan Noumi, si cantik manis yang menjadi subjek lensa kita orang hari tu. Kesian si Noumi tu, demi memuaskan hati kita orang, terpaksa la dia, berpanas.

Aku dah nak tido, ESOK nak kena asah skills yang telah diperturunkan. Esok tentatif kursus agak memboringkan. Terperap dalam dewan jer, just editing, editing, editing. Tapi aku harap skill yang diajar nanti berjaya menarik minat aku. Aku sure bila dah start editing, tak sedar pun masa berlalu. Itu ler penangan editing. Hari ketiga, kami semua telah berangkat ke Pulau Kapas Program hari ini lebih kepada portraiture. Di mana kami telah diajar untuk compose gambar, fokus, moment dan penggunaan natural light. Baru aku tahu naper Didiz cepatkan sehari kursus ni. rupa-rupanya ada trip ke Pulau Kapas. Kami buat tambahan bayaran sebanyak RM50.00, tapi semua orang berpuas hati dan dapat menggali lagi pengalaman dan skill yang ada pada Didiz. Lagipun trip ni ibarat lawatan sambil belajar he he he ..... ( ingat zaman sekolah dulu ). Perjalanan dari Jeti Marang ke Pulau Kapas hanya mengambil masa 15 minit sahaja. Kami semua telah berpisah pada jam 6.30 p.m di Kg. Kelulut selepas membasahkan tekak dengan air kelapa muda dan keropok lekor. Nampaknya aku telah mula mengumpul khalayak yang berminat dengan fotografi.... Best sikit ada member untuk bertanya dan berbincang, atau mungkin kongsi skill dan knowledge. Ok Guys, all the best untuk semua rakan kursus... Chaw... Wah dah banyak benda yang masih belum aku ceritakan pada korang semua... nanti ar... Jangan korang serik nak KLIK blog aku ni.... Erm ? So bye-bye. Nanti kalau ada kelapangan aku cerita plak pasal Teknik Fotografi yang aku tahu.... boleh kita semua belajar sama-sama, orait Gang... ZzzzZzzzZzzzZzzzZzzZ....

No comments: