Friday, August 21, 2009

Puasa La Woi.....

Pembaca Budiman ...

Esok dah puasa la... Erm jangan lupa plak berniat puasa malam ni, tapi sebaik-baiknyer waktu sahur nanti... tapi untuk kecemasan baik niat malam ni terus, mana tau... kut-kut tertidur sampai pagi kan... nanti sajer jer.... buat alasan tak boleh puasa.

Bila nak sambut Ramadhan ni, hati aku jadi sayu sikit... bukan apa teringat arwah ayah aku... Masa dia meninggal dunia tu, lebih kurang macam gini la waktunya... tapi aku pun tak berapa ingat, sbb masa tu aku baru berusia 6 tahun... dulu Umi aku selalu sebut, setiap kali tiba Ramadhan. Agaknya masa tu Umi aku masih belum dapat menerima hakikat telah kehilangan seorang suami. Tapi Umi aku ni hebat, aku adik beradik bagi gelaran Super Mom... sbb dia berseorangan membesarkan kami bertiga, sedang harta arwah ayah tidak diwarisi oleh kami semua.... sedih cerita ni... tapi malas aku nak mengenang bab sedih ni, yang dah lepas tu biarkan saja berlalu... lagi dikenang, lagi berdendam... demi hubungan darah dan sesama islam, kami anak beranak redha dengan apa yang berlaku... Al Fatihah untuk ayahnda yang amat aku rindui...

Cerita belajar puasa ni.... ha ha ha, kelakar sikit. Masa tu aku darjah dua... belajar sesi petang, sebelum pergi sekolah, aku pulun nasi cukup-cukup... bila sampai sekolah, Ustazah selalu tanya, " Siapa puasa hari ni ?... he he he Apa lagi, aku ler yang pertama angkat tangan... berlagak alim tu .... bila aku ingat kisah tu, tersenyum sendiri aku ... Aku rasa korang semua pun mesti ada sesuatu yang manis kan...

4 comments:

DarcyDiaries said...

Errmm...sorry to hear about that :-)
Saya pun biasa masa kecik2 dulu, sblum gi skolah pagi, makan roti & cicah air teh!

kat skolah berlakon je puasa ;)

fin said...

lagi terer ghupanya ! siap makan nasik tuh..isk isk..ehehe

Mohd Faiz Ghazali said...

itu semua dah jadi kenangan...

Mohd Faiz Ghazali said...
This comment has been removed by the author.