Thursday, August 27, 2009

Cerita Terawih ...

Pembaca Budiman ...

Pejam celik, pejam celik dah 5 hari rupanya kita berpuasa... Erm, persoalannya adakah kita semua masih kuat menghadapi dugaan seharian berpuasa dan malamnya pula Solat Terawih... Aku sure puasa memang korang semua dapat buat, cuma darjah ganjarannya jer yang belum tahu samada gagal, lemah, sederhana, baik,cemerlang atau mungkin gemilang... Erm... sebelum tido tu letak tangan atas kepala dan muhasabah diri, konfem korang semua akan beriltizan nak jadikan esok lagi baik....

Pasal Terawih ni yang jadi masalah... Ramai member yang dok komen tak larat nak pergi terawih... Erm tu la pasal, masa berkunjung ke Bazaar Ramadhan tu, bulat jer mata pilih makanan, akhirnya tewas dengan nafsu... Aku pun kekadang tu, nak berlebihan gak berbelanja, tapi cepat-cepat belek balik plastik bag yang dah penuh kat tangan ni... Erm, nak kata apa tu.

Tapi sepanjang aku pergi terawih ni, rasanya kat Masjid Kg. Sireh ni best gak.. Walaupun lama, maklumlah, nak abiskan 1 Juzuk Al-Quran, tapi bacaan Imam memang mengagumkan dan mengasyikkan, lantang dan fasih... Masjid Sultan Ismail Kubang Kerian pun ok gak, tapi ngantuk sikit... mungkin kerana lampunya kut... Tapi kalu aku rasa malam tu memang pancit, aku akan ke Masjid Solihin kat Kubang Kerian gak, sini memang fast and furious... Rasanya malam esok nak cuba Masjid Muhammadi plak... Itu ler aku, kalau bulan Ramadhan ni aku akan menjelajah ke masjid-masjid sekitar Kota Bharu ni... Masa kecil dulu pun suka gak jelajah masjid dan surau ni, tapi bukan sebab terawih..... Morenyer... kat mana yang best, situ ler, aku and the gang berada he he he ..... Citer zaman bebudak ni, memang sonok kalau di kenang... Enjoy jer...

Ok lah kengkawan... Muhasabah diri sentiasa, cermin diri dan hiasi peribadi.

Masjid Sultan Ismail Petra Kubang Kerian



























Masjid Muhammadi Kota Bharu

2 comments:

fin said...

masa budak2 dulu pegi terawih pun macam tk pegi je sbb niat untuk sama2 solat terawih kurang tp makannya tu yg lebih ! ehehehe...kalau morehnya sedap tunggu la sampai habis..kalau kureng sedap tu, separuh org solat terawih..kita dah balik ! ahahaha..

DarcyDiaries said...

ehem...

errmm..kat mana eh Masjid Sultan Ismail / Masjid Solihin kat Kubang Kerian tuh eh? Nanti kita jumpa kat masjid laa ya?

Selamat berterawih..