Sunday, September 6, 2009

Cerita Buka Puasa....

Pembaca Budiman...

Percaya tak kalau aku kata dalam bulan puasa ni, korang jual ler apa-apa janji nampak menarik dan sedap... ada jer yang beli, betul tak ?. Kat hotel-hotel pun berlumba-lumba iklankan juadah berbuka puasa dia orang, ala-ala kampung ada, ala-ala arab ada, fusion ada, oriental ada dan macam-macam lagi... Bukannya apa, nak manarik selera pelanggan. Harganya jangan cakaplah kan... Kalau tak mencecah 100 hinggit tak sah... kalau kureng pun sikit jer.

Tapi entry kali ni, bukan nak komen pasal makan, tapi budaya pergi berbuka puasa kat luar dan membeli makanan kat Bazaar Ramadhan. Apa yang aku tahu syaitan dan seketurunan dengannya dubelenggu dan dirantai didalam neraka sepanjang Ramadhan ni. Tapi yang aku heran aku tengok orang yang pergi ke Bazaar Ramadhan ni makin seksi la plak... Yang perempuan berseluar pendek, baju ketat dan singkat, yang atas tu jangan cakap, sikit jer lagi nak jatuh... Eii poning kepala Ese memikirkannyo ni hah... Kekadang aku terfikir, aku ker yang ketinggalan zaman ? atau dia orang yang terlalu moden ? Erm... Sape nak jawab ni...

Tak kurang jgak kat hotel-hotel dan restoran mewah, datin-datin yang dah tua ni pun, kekadang tak ketinggalan, rambut bukan main lagi, dan anak daranya tuh... Ya... Allah, berseluar pendek. Buka puasa tu, tak tau la plak aku kalau dia orang pergi clubbing, apa la plak yang dia pakai. Apalah salahnya kalau kita menghormati sikit bulan Ramadhan yang penuh barakah ni.

Hari tu aku terserempak dengan sekumpulan anak muda melayu, dah sah islam kan ? Dengan bangganya menghembus asap rokok kat tangga shopping komplek. Apa nak jadi ni, mana sifat malu... Kita bangga bila mendengar kanak-kanak seawal 6 tahun dah mula belajar puasa, tapi yang besar ni kenapa jadi begini... Kesian mak bapak dia orang ni, harapkan anak baik, rupanya .... Marilah kita sama-sama berdoa semoga, dia orang semua mendapat petunjuk dan hidayah dari Allah s.w.t hendaknya... Amin...

Jangan lupa KLIK lagi di sini.

1 comment:

fin said...

Aminnnnn !!! maybe kalau kanak2 berperangai camtu kita akan fikir kurang didikan dr ibubapa, tp kalau dah remaja, sah2 disekolahkan dan tau berfikir sendiri, salah diri sendiri ?..dah tak bleh salahkan ibu bapa lagi dah..tp didikan awal dr ibubapa tu penting **kajian menunjukkan dr bayi - 7 tahun, ibubapa adalah guru anak2, dan didikan awal tu PENTING..bila bersekolah perangainya banyak dipengaruhi rakan2...susah jugak menjadi ibubapa nihhhh..ada MAMPU ?? ehehe