Wednesday, January 5, 2011

New Year n 1st School Day.....

Pembaca Budiman...

Rasanya masih belum terlambat untuk aku ucapkan "Happy New Year" untuk korang semua. Sorry erk... bukan tak ingat, tapi terlupa... hik hik hik. Kalau kita buat appointment, kena sebaiknya muncul tepat pd masa, jika terawal jgn lebih dr 10 minit, jika lewat pun jgn lebih dr 10 minit.... kalau tidak kita dikatakan org yg tidak bersopan. Erm... rasanya nilai ni harus diterap dgn lebih bersungguh lagi dalam diri setiap warga Malaysia, terutama Melayu. Bukan aku nak hina bangsa sendiri, kalau tidak masakan timbul ungkapan " Janji Melayu ke Janji Cina". Dari ungkapan ini jelas menunjukkan, kita org-org melayu tidak tahu menghargai dan menilai masa. Mungkin ini juga satu sebab, kita ketinggalan dalam banyak aspek berbanding org cina. Apatah lagi kita ni orang Islam. Allah sangat menekankan soal masa, sehingga diwahyukan surah Al-Asr yg membicarakan soal kepentingan masa. Ish... jauh la plak aku melalut... asalnyer nak wish new year jer... he he he he he....

Setiap kali tahun baru, mesti satu episod baru akan bermula.... terutama bg anak-anak kecil yg baru nak menempuh alam persekolahan. Aku teringat satu cerita semasa aku menjejakan kaki ke sekolah buat kali pertama.... tapi bukan cerita yg biasa korang dengar. Aku ditempatkan dalam Darjah 1 Merah di SRK SID2... guru kelas aku seorg wanita india. Ini adalah kali pertama aku lihat org india kat depan mata. Sebelum ni, hanya dalam TV, klu tak citer Tamil... mesti citer Hindi... he he he he he. Korang tahu tak, kalau kat Kelantan ni, susah sangat kalau kita nak lihat org india berkeliaran di jalanan dari dulu hingga sekarang. Bukan xder org india, ada.... tp di Kelantan org india hanya terlibat dalam 2 sektor pekerjaan : perladangan dan sudah pasti kakitangan KTM. Tapi sekarang tidak lg... cuma jumlahnya tidak ramai.

Berbalik kepada citer aku td... sebenarnya aku ada dua nama.... tp nama tu biarlah menjadi rahsia. Aku kat rumah dah terbiasa dengan panggilan F.... tp bila di sekolah, cikgu sebut nama aku dengan panggilan A. Aku tak tahu pun nama yg tercatat dlm surat beranak aku tu A. Jd bila cikgu panggil nama aku A.... untuk semak kedatangan.... aku buat slamber derk jer. Pastu dia panggil aku, murid baru mari depan.

Cikgu : Nama apa ?
Aku : F...
Cikgu : ( tercengang ) saper cakap ?
Aku : semua orang panggil F ( dengan yakin )

Tiba-tiba Umi aku muncul di tepi tingkap.... dengan muka keliru, aku tengok pada Umi aku. Dia pun bg tahu, nama kat rumah F, tp nama kat sekolah A. Aku angguk jerlah.... bila aku ingat balik, tersenyum sorang aku... Jangan lupa KLIK lg kat sini.... camana dengan kenangan korang plak.... kongsi ler....

2 comments:

Siti Maryam said...

hahahaa.....lawak la crite ni...b0leh pulak xtau nm.....
anyway, nak k0ngsi cerita jugak....adik saye pun lebih kurang mcm tu jugak.....masa darjah 1, cikgu dia suruh lukis gambar keluarga...jadi dia pun lukislah, siap bubuh nama lagi dekat org yg die lukis....sekali tu, tgk nama saya dia bubuh sebagai "Muhammad Ema"....hahaha...kakak saye pun jadi "Muhammad Aja"....sbb die xtau..die igt nama dia ada Muhammad kat depan, jadi semua 0rg pun kene bubuh Muhammad jugak.....haisshh....mcm2 ragam budak2 ni...

Mohd Faiz Ghazali said...

tu la pasal mariam... bila teringat, aku boleh senyum sorang-sorang... tp adik ko tu lawak betul... Muhammad Siti Maryam... wa ha ha ha ha ha...