Friday, February 12, 2010

Gong Xi Fa Cai

Pembaca Budiman...


Cerita pasal Tahun Baru Cina ni memang seronok... dulu masa aku kerja kat Penang, aku ada seorang best friend dari keturunan teonghwa... bukan sahaja dia yang baik, bahkan parent dan adik beradik dia orang pun baik ngn aku... terutama sekali ayahnya... suka bercerita kisah zaman mudanya... aku cuba memahami budaya masyarakat teonghwa ni, sementara dia orang pula banyak belajar budaya melayu dan islam dari aku... rupa-rupanya, orang cina ni tidak tahu nak bezakan antara budaya melayu dan islam... semenjak aku rapat dengan seluruh ahli keluarga ni, mereka dengan sengaja akan mencari restoran halal untuk makan besar supaya aku boleh join bersama... biasanya kat Equatorial Hotel... mahal beb, biasanya RM1000 ke atas. Aku percaya, kalau kita berbuat baik... balasannya juga baik, bukan sahaja di dunia, pasti juga di akhirat. Aku cuma berharap, mereka semua akan terbuka hati untuk memeluk islam dengan nilai-nilai baik yang aku tonjolkan... sempat berdakwah lagi tu.... but this year aku xleh nakmjoin dia orang makan besar, coz aku ada tugasan lain yang harus diselesaikan.

Tahun ni tahun harimau... mengikut teorinya tahun ini adalah tahun harimau putih, bagi sesetengah masyarakat cina, harimau putih tidak membawa semangat yang baik... justeru itu, mereka percaya tahun 2010 adalah tahun yang agak mencabar dan harus ditempuhi dengan berhati-hati.

Apa pun, aku cuma nak ucap selamat bercuti kepada semua dan Gong Xi Fa Cai kepada semua masyarakat teonghwa especially untuk Ah Keong sekeluarga...

No comments: